Sværhedsgrad cykling

Nogle værdsætter korte dagsture i lettere kuperet terræn, hvor man cykler gennem Toscanas vinmarker, eller langs Amalfi’s kyst. Andre drømmer om at cykle op ad Alpe d’Huez, og vil gerne udfordres med lange stejle stigninger og tekniske nedkørsler. Og nogle vil gerne køre tværs over Island på mountainbike. Folks ønsker, behov og formåen er forskellige, og det er vigtigt, at du vælger en tur, der passer til dig. Til at hjælpe dig med at vælge den rigtige tur, har vi lavet nedenstående graderingsskala.

Det er naturligvis individuelt, hvor krævende en cykeltur opleves, afhængig af din kondition og tidligere erfaring. Der er mange faktorer, som har indflydelse på turens sværhedsgrad. I vores vurdering af sværhedsgraden indgår antallet af cykeldage, antallet af kilometer du cykler per dag, rutens beskaffenhed, antallet af højdemeter og lignende parametre.

Turene med de lave graderinger fra grad 1 – 3 kan de fleste med almindelig god helbred være med på, mens cykling i de øvre sværhedsgrader kræver meget træning. Jo bedre kondition du er i, jo mere overskud vil du have, og des større udbytte får du af turen. Der er ikke mange stejle bjerge at træne i her i Danmark, men des flere kilometer du har i benene, jo bedre er du forberedt.

Grad 1
Egnet til cyklister, der nyder lette og forholdsvis korte ture i fladt eller let kuperet terræn. Ideel, hvis du blot ønsker at udforske et område på cykel i et afslappet tempo. Kræver almindelig godt helbred. Der vil være mulighed for at forkorte turene, eller helt fravælge cykeldage.

Grad 2
Egnet til cyklister som er vant til kuperede ruter med lejlighedsvis bakker og stigninger.  Du cykler på gode stier og veje og du behøver ikke særlig erfaring med cykling. Disse ture er velegnet for cyklister med normal godt helbred og rimelig kondition.

Grad 3
Længere og kuperede ruter med lange stigninger, ofte i krævende terræn og af flere timers varighed. Kræver godt helbred og rimelig kondition. Regelmæssig motionscykling anbefales.

Grad 4
Cykling for erfarne motionister med lange stigning, høje bjergpas og tekniske nedkørsler. Du skal være vant til at cykle regelmæssigt og kunne tilbringe flere timer i sadlen i løbet af en dag, med indlagte pauser. God kondition er en nødvendighed og man skal være frisk på en god udfordring.

Grad 5
Meget krævende cykling med lange opkørsler og høje stigningsprocenter. På disse ture kommer du til at køre de store bjerge som Alpe d’Huez, Mont Ventoux, Tourmalet og lignende stigninger som er kendte fra Tour de France. Du kommer til at køre mange højdemeter, lange tekniske nedkørsler og tilbringe mange timer i sadlen. Det vil være hensigtsmæssigt at du har trænet cirka 3.500 - 4.000 km på landevejen i sæsonen og ikke har for mange overflødige kilo på kroppen.

Rejsegarantifonden
Gouda Rejseforsikring

Vores kunder

Følg os

 

×Vind et rejsegavekort på 2000kr

Vi trækker lod blandt alle, som tilmelder sig vores nyhedsbrev - lodtrækningen sker hver tredje måned.

Kontakt os ×

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til os.

Telefon: 71 99 02 89
Mail: [email protected]

Se åbningtider